Tràmits de naixement a Catalunya
Guia Completa per a fer els papers i documents en el naixement d'un bebè de forma senzilla
1 Organitza't amb una carpeta per guardar tots els documents importants que rebràs durant el procés post-naixement. Aquesta carpeta t'ajudarà a mantenir l'ordre i evitar el risc de perdre algun paper important, evitant així visites addicionals innecessàries. Inicia amb els DNI dels progenitors i, si és el cas, el llibre de família, tots amb còpies. Dependrà de cada lloc si requereixen còpies o no, així que és millor estar preparat amb algunes extres des de l'inici.
2 Al poc de donar a llum, a l'hospital us facilitaran documents clau: un informe mèdic de maternitat i una butlleta estadística, cada un amb el seu color característic. Abans de marxar, recordeu demanar l'informe d'alta. És vital que aquests documents siguin omplerts correctament; mentre l'hospital introdueix dades específiques del part, vosaltres completareu la resta. Aquests papers són necessaris per al Registre Civil, així que ompliu-los amb calma. Verifiqueu que l'informe mèdic estigui signat pel professional que us vaAssistant. Depenent de la ciutat, el procés per la butlleta estadística pot variar, així que informeu-vos bé si us afecta.
3 Per registrar el nadó, és necessari inscriure'l al Registre Civil de la ciutat on va néixer o on residirà. Porteu els DNI dels pares, el llibre de família si existeix, l'informe mèdic i la butlleta estadística. En casos de separació o divorci, cal presentar la sentència corresponent. Si es desitja tramitar el DNI del nadó, sol·liciteu un certificat de naixement. El procés varia segons l'estat civil i l'ordre dels cognoms desitjat. Realitzeu el tràmit dins de 8 dies després del naixement i recordeu fer còpies de tota la documentació nova.
4 En cas que la mare hagi necessitat una baixa laboral per molèsties durant l'embaràs, cal gestionar l'alta per malaltia comuna amb el metge de capçalera. Aquest tràmit es realitza al Centre d'Atenció Primària (CAP), portant l'informe d'alta hospitalària i el DNI de la mare, si és ella qui fa el tràmit, o el de la persona que ho fa en el seu nom.
5 En el cas de necessitar un certificat per al permís de maternitat des de l'empresa, excepte les autònomes, aquest document és crucial perquè la Seguretat Social assumeixi la responsabilitat de la baixa després dels dos primers dies a càrrec de l'empresa. A més, finalitzat el permís, existeix l'opció de disposar d'una hora diària per lactància o acumular aquest temps. En situació d'atur, cal congelar la prestació al SOC. Es recomana verificar la possibilitat d'enviar documentació de manera electrònica per agilitzar el tràmit.